AV1-robot för ökad inkludering i skolan

Det ekonomiska stödet från minnesfonden har gjort det möjligt för skolan att köpa in en AV1-robot från No Isolation.
Skolans personal har fått bättre kompetens och ett nytt verktyg (AV1-robot) för att kunna bidra till ökad inkludering, avlasta intryckskänsliga elever, minska problematisk skolfrånvaro samt erbjuda särskilt begåvade elever möjlighet att delta i undervisning på högre nivå. Roboten i klassrummet gör att eleven kan vara delaktig i undervisningen trots annan fysisk placering.
Vid elever med hög skolfrånvaro på grund av exempelvis kravkänslighet, social fobi, sjukdom eller skada kan detta motverkas med hjälp av att pedagogerna har tillgång till och kompetens att använda en AV1-robot.
Skolan har fått tillgång till fortbildning angående roboten AV1 för att kunna använda den framgångsrikt.
En robot kan öka mängden undervisning eleven kan ta del av. Frånvarande elever kan delta under vanliga lektioner och får lättare att följa undervisningsplanen och uppnå sina mål. En AV1-robot placeras i klassrummet där undervisningen ska äga rum, och eleven ansluter via AV1-appen hemifrån eller från ett rum på skolan. Eleven kan följa undervisningen, interagera med läraren och klasskamraterna samt delta i aktiviteter som till exempel gruppdiskussioner via roboten. Trots frånvaro i klassrummet kan eleven vara närvarande och känna sig som en del av ett sammanhang.
Elever kan på så sätt upprätthålla sina sociala relationer och uppleva att lyckas med delar av skolarbetet även vid frånvaro.
AV1-roboten fungerar som en bro mellan klassrummet och hemmet eller den egna arbetsplatsen på skolan. Tröskeln till klassrummet sänks.